Плавання тіл. Частина 2. - Фізика - Уроки, реферати, виховні роботи та багато іншого - Обмін досвідом


Форма входу

Вітаю Вас Гість!

Пошук

чат

200

Наше опитування

Чи потрібне зовнішнє оцінювання
Усього відповідей: 235

Статистика


Усього онлайн: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Стаття » Фізика

Плавання тіл. Частина 2.

       8. Що легше тримати у воді: брусок заліза масою 1 кг чи шматок дерева  

           такої ж маси?

9.     На який циліндр - алюмінієвий  чи  залізний - діє більша

     виштовхувальна сила у воді, якщо циліндри однакового об’єму?

 

        ІІІ .  Вивчення нового матеріалу.

          Отже, ми знаємо, що на всяке тіло, занурене у рідину, діє виштовхувальна

сила.   Але  чи  достатньо  ваших  знань,  щоб  пояснити,  коли  плаває  тіло?

(створюється проблемна ситуація шляхом демонстраційного експерименту),

       Експеримент 1.У склянку з водою опускається залізний циліндр – він

                                   тоне,опускається дерев’яний брусок – він спливає.

                                2. Опускається парафінова кулька у воду – вона спливає,

                                   опускається у спирт – тоне.

        Проблемні запитання:

1.           Чому одні тіла тонуть у рідині, а інші в тій же рідині плавають?

2.           Чому одне й теж тіло в одній рідині тоне, а в іншій плаває?

 

 На  сьогоднішньому  уроці  ми  розглянемо умови  плавання тіл,  тобто

З’ясуємо, за яких умов тіла тонуть, спливають,  плавають  усередині

рідини. І  ви  зможете  відповісти  на  запитання:

-         Чому залізний цвях тоне у воді, а судна, виготовлені з металу, плавають?

-         Чому риби плавають всередині рідини, а водоплавна птиця – на

поверхні води?

       З’ясуємо:

-         Які сили діють на тіло, коли воно занурене в рідину?

-         Як направлені ці сили?

-         Які співвідношення можливі між цими силами?

Розглянемо три можливі випадки:

а) якщо Fт >  FA, рівнодійна сила направлена вниз, тіло тоне;

б) якщо Fт = FA , рівнодійна сила дорівнює нулю, то тіло плаває

всередині рідини;

в) якщо Fт<Fа, рівнодійна сила направлена вгору, тіло вспливає.

 

       Перевіряється за допомогою експерименту правильність висновку. При

цьому  використовується  значення  сили Архімеда, які учні  отримали  при

розв’язуванні експериментальних задач на початку уроку і порівнюється їх

із силами тяжіння, які діють на дерев’яне та металеве тіло.

        Розглянемо докладніше третій  випадок.

        Повністю  занурюю  дерев’яний  брусок у воду. Під  дією  архімедової

сили він спливає.

        Висновок. Якщо тіло плаває на поверхні рідини, то вага витісненої

ним рідини дорівнює вазі цього тіла в повітрі. ( сила Архімеда = силі

тяжіння, коли тіло сплило).

        Експеримент. У відливну посудину опускають дерев’яний брусок,

Знаходять вагу води, що вилилась, вагу бруска в повітрі і порівнюють їх.

Якими іншими способами можна визначити: тіло тонутиме, плаватиме всередині рідини чи вспливатиме ?

1)  Fт  =  FA                      

      Fт  =  mg  =  g ρтVт  ,    FA =  g ρрVт  ,

      g ρтVт   =  g ρрVт  ,

                          ρт   =  ρр                           -  тіло плаває всередині рідини.

2)   Fт  >  FA ,     ρт   >  ρр                -   тіло тоне у рідині.

3)   Fт  <  FA ,     ρт   <  ρр                -   тіло спливає у рідині. 

 

      ІV.  Закріплення нового матеріалу.

1)  Користуючись таблицею густин, назвіть метали, які можуть плавати у ртуті.

2)  Відгадайте загадку    „У воді тоне, у вогні не горить”.  Що це?

      Учні порівнюють густини льоду і води.

     3)  Чи можна   гасити палаючий гас,  заливаючи його водою?

     4)   Учні прослуховують магнітофонний запис уривку з китайської байки:

                „ У хлопчика, який торгував жирними  пампушками, вкрали монети.  

       Для виявлення злодія суддя Бао-гун попросив принести великий жбан з

       водою.  Сам стоїть поруч і дивиться. Ось підходить якийсь чоловік опускає

       монету в жбан. Суддя закричав:  „ Це ти, злодію, у дитини гроші вкрав?!

       Зізнавайся!”

 Запитання.  У який спосіб суддя виявив злодія? Для підказки використовується    експеримент. Пропонується учневі у посудину з олією влити воду. Олія            спливає вгору.  Учні пояснюють це явище і на основі відповіді включається магнітофон, учні слухають пропущені слова з байки:          „ …По воді  поплили жирні плями ”.

5)        Чому плавають риби у воді? Як вони змінюють глибину свого занурення?

6)        Пояснити фізичний зміст прислів’їв про плавання тіл, які ви відшукали. Наприклад, “ Як камінь уводу ”, “ Плаває як сокира ”, “ Великому кораблю – велике плавання ”.

7)        Які слова з української поезії про плавання ви знаєте?

8)        Чому птахи не тонуть?

9)        Чому плавають кораблі?

10)   Повідомлення екологічного змісту.

   V.  Підсумок уроку.

     Запитання учням:

1)     Які  умови плавання тіл?

2)     Як розміщуються в посудині рідини з різною густиною, що не змішуються?

3)     На чому грунтується плавання суден?

VІ.   Домашнє завдання.

Вивч. § 16;   № 21.1,  № 21.9,  № 21.12  із збірника  І. Ю. Ненашева.  8кл.

Категорія: Фізика | Додав: stdynzosh (27.04.2009)
Переглядів: 1864 | Рейтинг: 0.0/0
Усього коментарів: 0
Додавати коментарі можеть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]